به گزارش الوند، اکبر گداری، مدیرکل دفتر آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان همدان با تاکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی، اظهار کرد: اهمیت این مؤلفه به این دلیل است که صادرات موجب میشود قیمت تمام شده در کشور کاهش یابد.
گداری بیان کرد: صادرات فرایندی است که در آن دستگاههای مختلفی دخیل هستند و اگر هر کدام به درستی به وظایف خود عمل نکنند، مشکلاتی در این زمینه به وجود میآید.
وی با بیان اینکه تحریمهای ظالمانه و برخی خود تحریمیها باعث شده مشکلات صادرکنندگان بیشتر شود، عنوان کرد: تعهد ارزی از جمله این مشکلات است و سازمان توسعه تجارت تصمیم گیرنده تعهد ارزی نیست اما میتوان مشکلات تجار و بازرگانان را با جلساتی حل کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه به نظر میرسد بخش خصوصی تا حد زیادی از خدماتی که صندوق ضمانت صادرات ارائه میدهد، مطلع نیست، خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم جلسهای تشکیل شود و خدمات این صندوق به افراد بازگو شود و ریسک صادرکنندگان را کاهش میدهد.
مدیرکل دفتر آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه هدف این سازمان رساندن تعداد رایزنان بازرگانی را به ۶۰ نفر است، گفت: به دلیل مسائلی مانند قوانین و مقررات فعلا امکانش وجود ندارد و در حال حاضر حدود ۲۹ رایزن بازرگانی در کشورهای همسایه و صربستان داریم.
گداری با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور روسیه ۳۰ تا ۴۰ فرد متخصص دارد که بازار ایران را رصد میکنند، اظهار کرد: ترکیه در سایر کشورها حداقل ۵۰ یا ۶۰ نفر فرد آموزشدیده و کاربلد دارد که بازارها را رصد میکنند.
وی با تاکید بر اینکه مجوز اعزام نفر دوم رایزن بازرگانی به کشورهای چین، روسیه، عراق و پاکستان صادر شده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی برسد که تعداد رایزنان بازرگانی ما در یک کشور به بیش از ۱۰ یا ۱۵ نفر برسد و هر فرد در زمینه تخصصی مانند کشاورزی رایزن بازرگانی ایران باشد.
این مقام مسئول عنوان کرد: امروز شکل صادرات تغییر کرده و در حال حاضر صادرات از حالت سنتی خارج شده است؛ به طوری که همه کشورها در کشور مقصد زنجیره فروش را ایجاد میکنند و دیگر اینطور نیست که کار را به فرد ثالث محول کنند.
مدیرکل دفتر آسیای میانه سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: استان همدان در برخی از محصولات کشاورزی دارای مزیت رقابتی است اما به توفیق چندانی در صادرات آن نرسیده؛ چرا که شبکه توزیع را در بازار مقصد برعهده نگرفته است.
وی تاکید کرد: برای حل این موضوع، اتاق بازرگانی باید تدبیری بیندیشند که با همکاری بخش خصوصی از یک شریک در کشور مقصد استفاده کرده و فروشگاهی را برای عرضه محصولات استان در آنجا دایر کنند.