به گزارش الوند، حسین سیماییصراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نود و نهمین اجلاس روسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، اظهار کرد: امروز دانشگاه هوشمند، آموزش دیجیتالی و تربیت متخصصان این حوزه از مهمترین اولویتهای آموزش عالی محسوب میشود و رتبه علمی ایران در گرو این تحول است.
سیماییصراف با بیان اینکه هوش مصنوعی دیگر موضوعی شعاری یا فانتزی نیست و در تمام عرصههای زندگی از پزشکی و کشاورزی تا فرهنگ، دولت و آموزش نفوذ کرده است، عنوان کرد: سؤال اساسی این است که آیا آموزش در عصر هوش مصنوعی میتواند به شیوههای سنتی ادامه یابد؟ آیا دانشگاههای قدیمی و بزرگ همچنان سرآمد خواهند بود؟ پاسخ منفی است، زیرا دانشگاهها نمیتوانند تنها به سابقه و قدمت خود افتخار کنند.
وی بیان کرد: دانشگاه هوشمند، دانشگاهی است که آموزش دیجیتال، فناوریهای هوشمند و کلاسهای مجهز به تجهیزات نوین را در دستور کار قرار دهد و قطعاً چنین دانشگاههایی در رتبهبندیها ارتقا خواهند یافت.
وزیر علوم تاکید کرد: روسای دانشگاهها به عنوان متولیان تربیت متخصصان هوش مصنوعی، مسئولیتی مضاعف بر عهده دارند. بیتوجهی به این فناوری برای امنیت ملی کشور خطرناک است.
سیماییصراف خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی همانند انرژی هستهای، حق مسلم ما است و تهدیدی برای هیچ کس محسوب نمیشود. بنابراین، دیگر جای هیچ تردیدی باقی نمانده است. هرچند آگاهیم که ورود به این حوزه مستلزم داشتن زیرساختها و سرمایهگذاریهای قابل توجه است، اما نباید به بهانه کمبود منابع از پیشرفت در این عرصه باز بمانیم.
وی گفت: هوش مصنوعی واقعیتی است که بهزودی و به شکل گسترده خود را به جامعه تحمیل خواهد کرد و با وجود چالشها و مخاطرات، فرصتها و برکات فراوانی نیز برای بشر به همراه خواهد داشت.
سیماییصراف با اشاره به لزوم تحول در ساختار آموزش عالی تصریح کرد: دههها با یک سبک آموزشی جلو آمدیم و موفق هم بود، اما تحولات جدید دیگر اجازه ادامه این روش را نمیدهد. باید بپذیریم کیفیت آموزش عالی کاهش یافته و نیازمند هیجان علمی هستیم. استادان برجسته باید در مقطع کارشناسی حضور فعال داشته باشند و نظام آموزشی باید بازنگری شود.
وی با بیان اینکه مقطع کارشناسی در برخی رشتهها قابل کاهش به دو یا سه سال همراه با کارآموزی و کارورزی است، گفت: روشهای سنتی دیگر پاسخگو نیست و مقاومت در برابر تغییر پذیرفتنی نیست.
وزیر علوم با تأکید بر ضرورت استقلال مالی دانشگاهها، اظهار کرد: دانشگاه نمیتواند فقط منتظر بودجه دولتی باشد. قانون ظرفیتهای بزرگی در اختیار دانشگاه قرار داده است. از جمله در اصلاح انرژی خوابگاهها با همکاری بخش خصوصی و بانکها، پروژهای برای نوسازی موتورخانهها، یخچالها و پنجرهها آغاز شده است. اینها منابعی هستند که بدون هزینه مستقیم دانشگاه میتوانند به بهبود زیرساختها کمک کنند.»
وی ادامه داد: فرهنگ خیریه و انساندوستی در کشور ظرفیت بزرگی است. بعضی دانشگاهها تا ۵۰ درصد خوابگاههایشان خیرساز است. ما کمتوجهی کردهایم و باید با احترام و استقبال بیشتر از خیرین استفاده کنیم.
سیماییصراف کرامت استادان و کارکنان دانشگاه را یکی از شعارهای اصلی وزارت علوم دانست و بیان کرد: کرامت با فقر نمیسازد. تأمین مسکن دانشگاهیان از جمله اولویتهای ماست و بعضی دانشگاهها تا ۹۰ درصد پروژههای خود را در این زمینه پیش بردهاند.
وی با اشاره به هزینههای بالای تغذیه دانشجویان، تصریح کرد: سالانه ۲۰ همت برای تغذیه هزینه میشود، اما رضایت وجود ندارد. در چند دانشگاه از ترم آینده الگوی جدیدی اجرا میکنیم تا هم کیفیت غذا بهتر شود و هم هزینهها کاهش یابد.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: دانشگاه فقط کارخانه تولید مدرک نیست. دانشگاه باید فرهیختگی ایجاد کند. تقویت اخلاق حرفهای، مسئولیت اجتماعی، تفکر انتقادی، مدارا و مهارت گفتوگو بخشی از رسالت فرهنگی دانشگاههاست. حتی دانشگاههای نسل چهارم و پنجم هم برای خود رسالت فرهنگی قائلاند.
سیماییصراف با اشاره به شرایط خاص دانشجویان در آغاز ترم پس از جنگ، خاطرنشان کرد: نباید در آغاز ترم با بیحوصلگی و کمتوجهی با دانشجویان برخورد شود. بسیاری از آنان با مشکلات اقتصادی یا داغ عزیزان وارد دانشگاه میشوند. احترام، همراهی و همدلی با دانشجویان وظیفه همه همکاران دانشگاهی است.