به گزارش الوند، در این نشست اعلام شد که این رویداد بینالمللی از ۲۱ تا ۲۳ خردادماه به میزبانی شهر همدان برگزار میشود و مقامات و فعالان حوزه گردشگری و سلامت از ۹ کشور عضو اکو از جمله ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و تاجیکستان در آن شرکت خواهند کرد.
ایران، مقصد مقرونبهصرفه درمانی در منطقه
انوشیروان محسنیبندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ظرفیت بالای ایران در حوزه سلامت، گفت: امروز نهتنها بینیاز از اعزام بیماران به خارج شدهایم، بلکه ظرفیت پذیرش بیماران خارجی را نیز داریم. ارائه توانمندیهای پزشکی ایران به کشورهای منطقه میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر سلامت ایفا کند.

محسنیبندپی اظهار کرد: ایران مقصدی مقرونبهصرفه، پیشرفته و امن برای بیماران خارجی است. گردشگری سلامت تا سه برابر بیشتر از دیگر حوزههای گردشگری برای کشور درآمدزایی دارد.
وی بیان کرد: همدان با برخورداری از زیرساختهای درمانی، ظرفیتهای طب مکمل، منابع طبیعی دارویی و وجود مقبره بوعلیسینا، شایستگی میزبانی این رویداد را دارد. همچنین در راستای سیاست تمرکززدایی، برگزاری برنامهها در خارج از تهران در دستور کار قرار گرفته است.
همدان؛ مزیت جغرافیایی و تاریخی در توسعه گردشگری سلامت
حمید ملانوریشمسی، استاندار همدان با اشاره به موقعیت راهبردی این استان، عنوان کرد: همدان در مرکز غرب کشور واقع شده، با ۶ استان مرز مشترک دارد و فقط سه ساعت با پایتخت فاصله دارد. استان همدان با ۱۹۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی و زیرساختهای متنوع، ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری است.

ملانوریشمسی از ساخت پنج هتل جدید و تکمیل بزرگترین ایستگاه راهآهن کشور در همدان خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ نقطه حادثهخیز در جادههای استان ایمنسازی شده است. همچنین با توجه به رفتوآمد با اقلیم کردستان و عراق، ظرفیت جذب گردشگر منطقهای نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: در این کنفرانس، مراسم افتتاحیه رسمی، پنج پنل تخصصی و نمایشگاه گردشگری سلامت برگزار خواهد شد. موضوعات پنلها شامل مسائلی چون هوش مصنوعی در گردشگری سلامت، توانمندیهای پزشکی ایران، طب سنتی، جایگاه کشورهای اکو و نقش ایران در حوزه سلامت است.
استاندار همدان تاکید کرد: چندی پیش همایشی با عنوان از شفا تا قانون به منظور بزرگداشت بوعلی سینا برگزار شد که پیشزمینهای برای این کنفرانس بود. در ایام برگزاری رویداد نیز بازدید از آرامگاه بوعلی و معرفی آثار او در دستور کار قرار دارد.
رقابت استانها برای میزبانی در تقویم رسمی اکو
مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست، گفت: سازمان اکو دارای تقویم رویدادهای رسمی است و استانها برای میزبانی رویدادها رقابت میکنند. این رویدادها از مهمترین ابزارهای بازاریابی گردشگری هستند و نگاه ما توسعهمحور و تمرکززدایانه