به گزارش الوند، حسین عرفانی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان در جمع خبرگاران به ابعاد مختلف اجرای سیاستهای جدید رفاهی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره کرد و افزود: سیاستهای جدید رفاهی وزارت بهداشت، بیانگر تحول رویکردی مهم در حوزه مدیریت سرمایه انسانی است و ما در دانشگاه علوم پزشکی معتقدیم «کرامت نیروی انسانی» باید در رأس سیاستگذاریها قرار گیرد.
عرفانی بیان کرد: بخشنامه اخیر وزارت بهداشت، نهتنها حاوی نگاه انسانی و اخلاقمدارانه است، بلکه از پشتیبانی کارشناسی و قانونی نیز برخوردار است که این موضوع، اجرای آن را ممکن و اثربخشتر میکند.
وی افزود: این رویکرد فرصتی طلایی برای جبران بخشی از فشارهای معیشتی وارد بر کارکنان، بهویژه نیروهای شرکتی و قراردادی است؛ ضمن آنکه ما در دانشگاه، با ۱۵ هزار نیروی فعال و حدود ۶ هزار بازنشسته، مسئولیت سنگینی در حفظ و ارتقای این سرمایه انسانی بر دوش داریم.
این مقام مسئول عنوان کرد: معتقدیم تنها در سایه احساس رضایت، تعلقخاطر و امنیت شغلی است که میتوان از این سرمایه عظیم، بهترین بهرهبرداری را برای ارتقاء سلامت جامعه داشت.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه اولویت ما پرداخت معوقات و حمایت هدفمند از گروههای آسیبپذیر مانند نیروهای شرکتی و قراردادی است، خاطرنشان کرد: از بهمنماه ۱۴۰۳، پرداخت ماهانه کمکهزینههای رفاهی به این گروهها آغاز شد و از ابتدای امسال پرداخت مستمر و منظم آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه ادامه دارد؛ اقدامی که تاکنون در کشور بیسابقه بوده است.
عرفانی تاکید کرد: احصاء و تسویه معوقات گذشته بهویژه در حوزه حقوق، مزایا، کارانه و اضافهکار بهعنوان یک مطالبه مهم کارکنان نیز بهصورت ویژه در دستور کار ما قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: توسعه تعاونیهای مسکن، برنامهریزی برای حمایتهای معیشتی و راهاندازی سامانههای الکترونیک نظیر «رفاهیار» از جمله محورهای اجرایی مهم ماست.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه استفاده از منابع بند ج تبصره ۴ قانون بودجه، یکی از کلیدیترین ابزارهای ما برای تسویه معوقات حقوقی و رفاهی کارکنان است، یادآور شد: از ابتدای سال، با تشکیل کارگروه ویژه در حوزه توسعه، مستندات مربوط به معوقات را تهیه و در سامانه «بوم» وزارت بهداشت بارگذاری کردیم؛ هماهنگیهای لازم با معاونت توسعه وزارت بهداشت و خزانهداری کشور انجام شده و منتظریم تا با تخصیص این منابع، بخش بزرگی از مطالبات معوق همکاران پرداخت شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این موضوع از دو جهت حائز اهمیت بوده، اول، احقاق حقوق قانونی همکاران و دوم، ایجاد رضایتمندی، ثبات روانی و ارتقاء روحیه کاری در مجموعه دانشگاه است.
عرفانی در پاسخ به اینکه به منظور ارتقای بیمه تکمیلی و کاهش هزینههای درمان همکاران، چه اقداماتی در دست اجراست؟ اظهار کرد: یکی از دغدغههای اساسی کارکنان، هزینههای درمانی بالا بهویژه در حوزه دارو و خدمات تخصصی است.
وی ادامه داد: با همکاری سایر دانشگاههای استان، در حال طراحی الگوی جدیدی از بیمه تکمیلی هستیم که پوشش گستردهتری داشته باشد و سهم پرداختی کارکنان در آن کاهش یابد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در همین راستا، با چند شرکت بیمهگر مذاکره کردهایم و قرار است خدماتی شامل افزایش سقف پوشش دارویی، درمانهای خاص، خدمات دندانپزشکی و پاراکلینیک را در قالب تفاهمنامهای جامع ارائه دهیم و همچنین میز پاسخگویی بیمه تکمیلی در دانشگاه فعال شده تا فرایند رسیدگی به شکایات و سؤالات بیمهای کارکنان تسهیل شود.