به گزارش الوند، فریبرز نیاستی، مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در خصوص افزایش حمایتهای بیمه سلامت از بیماران خاص و صعبالعلاج، اظهار کرد: به منظور افزایش حمایت مالی از بیماران صعبالعلاج در سال ۱۴۰۱ صندوق حمایت از بیماران خاص و صعبالعلاج در سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد.
نیاستی بیان کرد: سرطانها، شیمی درمانی رادیوتراپی، تالاسمی، هموفیلی، MS، بیماران دیالیزی (دیالیز خونی و دیالیز صفاقی)، بال پروانهای، انواع تیپهای SMA، سیستیک فیبروزس، اوتیسم، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل سلولهای بنیادی خونساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحیهای DBS (برای بیماران پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، تورت) بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفیهای عضلانی، بیماریهای خاص و صعبالعلاج هستند.
وی با اشاره به اینکه ۱۲۹ گروه بیماری در این صندوق تحت حمایت دولت قرار گرفته است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۴۵ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴۶۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۶۴۱ میلیارد تومان و در مجموع بیش از یک هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان برای هزینههای درمانی ۵۷ هزار و ۸۲۹ بیمار خاص و صعبالعلاج استان توسط اداره کل بیمه سلامت استان همدان از محل بیمه پایه و صندوق بیماران خاص و صعبالعلاج پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خاطرنشان کرد: در ۱۰ گروه از بیماریهای خاص و صعبالعلاج (ام اس، تالاسمی، هموفیلی، هودیالیز، دیالیز صفاقی، سکته مغزی، بیماریهای روانی مزمن، هپاتیت، سرطان و فشار خون ریوی)، بیمار هنگام ترخیص از بیمارستانهای دولتی هیچ هزینهای پرداخت نمیکند و در بقیه بیماریهای خاص و صعبالعلاج، هزینههای بستری بیماران تا سقف ۷۰ میلیون تومان از محل صندوق حمایت از بیماریهای خاص و صعبالعلاج جبران میشود و در قالب خسارت متفرقه به بیماران عودت میگردد.
نیاستی تصریح کرد: بیماران خاص و صعبالعلاج در صورت پرداخت هزینههای درمانی به صورت آزاد (پرداخت از جیب) میتوانند اسناد و مدارک مربوط به بیماری و هزینههای درمانی خود را به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با بیمه سلامت، ادارات بیمه سلامت در شهرستانها و یا به میز خدمت اداره کل بیمه سلامت استان تحویل دهند تا هزینههای مذکور برابر مقررات مربوطه به بیماران عودت گردد.
وی ادامه داد: همچنین سامانه تلفنی ۱۶۶ سازمان بیمه سلامت به صورت شبانهروزی پاسخگوی سؤالات و درخواستهای بیمه شدگان است.