به گزارش الوند، مهدی عابدینینیا، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به شیوهنامه ارزشیابی توصیفی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: ارزشیابی دانشآموزان دوره ابتدایی به شیوه توصیفی انجام میشود و نمرات دانشآموزان به جای ثبت عددی، با عناوینی همچون خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش بیشتر، بررسی میشوند.
عابدینینیا بیان کرد: بر اساس این شیوه ارزشیابی، مسئولیت ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانشآموز بر عهده معلم است و این ارزشیابی به صورت تکوینی در طول سال تحصیلی و بر اساس اهداف برنامه درسی هر پایه انجام میشود.
وی تصریح کرد: معلمان با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله آزمونهای عملکردی، کار پوشه، مشاهدات، درسپژوهی و پروژه، اطلاعات لازم را در زمینه فعالیتهای داخل و خارج از کلاس و مدرسه جمعآوری میکنند تا بازخورد به موقع و مناسب را به دانشآموزان ارائه کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه طبق بند الف ماده ۳ آییننامه ارزشیابی توصیفی، نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نوبت باید تا پایان دی ماه مشخص شود، عنوان کرد: تنظیم برنامه امتحانات نوبت اول برای مدارس ابتدایی در تمام پایهها از اول تا ششم، وجاهت قانونی ندارد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید بر اینکه مسئولیت ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانشآموز بر عهده آموزگار کلاس است، خاطرنشان کرد: در نوبت اول، پایه ششم نیز از این قانون مستثنی نبوده و تنظیم برنامه امتحانات نوبت اول برای این پایه نیز خلاف قوانین و ضوابط است.