کد خبر : 90898 تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۱۴ - 21:57
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد استان همدان ظرفیت بالایی برای توسعه برنامه‌های تربیتی دارد معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت بالایی برای توسعه برنامه‌های تربیتی دارد، گفت: رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار و فراهم‌کردن فرصت‌های آموزشی برای همه دانش‌آموزان یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش است.

به گزارش الوند، سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش، اظهار کرد: استان همدان، با توجه به شاخص‌های کمی و کیفی مطلوب در آموزش متوسطه، ظرفیت بالایی برای توسعه برنامه‌های تربیتی دارد.

آذرکیش بیان کرد: انفاق و بخشش نه‌تنها در فرهنگ اسلامی، بلکه در حل مشکلات اجتماعی نیز نقش مهمی دارد. ما باید تلاش کنیم این ظرفیت‌ها را به‌سمت حل نیازهای واقعی جامعه هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش استاندار و همکاران اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در راستای تحقق عدالت آموزشی ستودنی است، عنوان کرد: رئیس‌جمهور تاکنون جلسات متعددی برای بررسی مشکلات نظام تعلیم و تربیت برگزار کرده‌اند. این میزان توجه و پیگیری در تاریخ نظام آموزشی کشور بی‌سابقه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: استانداران و مسئولان شوراهای آموزش و پرورش در سطح استان‌ها نقش کلیدی در رفع محرومیت‌ها و توسعه نظام آموزشی دارند و این تعامل ملی، تحولی بنیادین را رقم خواهد زد.

آذرکیش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت را به‌عنوان فرایندی تعالی‌جویانه، تدریجی و یکپارچه تعریف می‌کند که هدف آن تربیت دانش‌آموزانی موحد، خلاق و مسئولیت‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکهمهارت‌آموزی، یکی از مصادیق کاهش آسیب‌های اجتماعی است، ادامه داد: تأکید بر مهارت‌آموزی در دوره اول متوسطه که دوران هویت‌یابی و استعدادیابی دانش‌آموزان است، ضروری است.

معاون آموزش و پرورش بیان کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با تعیین تکلیف نقش دستگاه‌ها و سهم آن‌ها، نمونه‌ای موفق در تحقق اهداف تربیتی است.

آذرکیش عنوان کرد: نقش عوامل سهیم در نظام تعلیم و تربیت، از جمله خانواده‌ها و رسانه‌ها، در سند تحول بنیادین مورد تأکید است و همکاری این عوامل برای تحقق اهداف تربیتی ضروری است.

وی یادآور شد: بومی‌سازی مدل‌های موفق آموزش مهارتی دنیا و تطبیق آن‌ها با نیازهای کشور، یکی از اهداف مهم سند تحول است که باید به آن توجه ویژه شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش مهارت به دانش‌آموزان باید به‌گونه‌ای طراحی شود که پاسخ‌گوی نیاز بازار کار باشد که این امر مستلزم مشارکت متقاضیان آموزش در تدوین استانداردها و ارائه گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای است.

آذرکیش اذعان داشت: تحول در نظام تعلیم و تربیت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده امکان‌پذیر است. این فناوری‌ها نیازمند توجه ویژه در برنامه‌ریزی آموزشی هستند.

وی ادامه داد: ایجاد شبکه‌ای از محیط‌های آموزشی متنوع و غنی‌سازی این محیط‌ها، گامی مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش و تربیت دانش‌آموزان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار و فراهم‌کردن فرصت‌های آموزشی برای همه دانش‌آموزان یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش است.