به گزارش الوند، معصومه باقری، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری همدان در این جلسه با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده در حوزه اقتصاد و کارآفرینی استان، اظهار کرد: حمایت از کارآفرینان بهویژه بانوان، یکی از اولویتهای مهم مدیریت استان است.
باقری بیان کرد: در پی تفاهمنامه اقتصادی و سرمایهگذاری که اخیراً با حضور استاندار همدان و تعدادی از سرمایهگذاران امضا شد، بخشی از ظرفیتهای تجاری پایتخت در اختیار تولیدکنندگان استان قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: طبق توافق صورتگرفته، یک طبقه از پنج طبقه مجتمع تجاری (دارای ۶۰۰ واحد) در منطقه ۱۹ تهران شامل ۱۱۰ باب مغازه بهعنوان بازارچهای برای عرضه صنایعدستی، هنری، گردشگری و تولیدات استان همدان واگذار خواهد شد. این اقدام میتواند زمینه اشتغال پایدار و تقویت بازار فروش محصولات کارآفرینان استان را فراهم کند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری همدان خاطرنشان کرد: فعالیت بازارچه در دو فاز ششماهه طراحی خواهد شد و نظارت بر نحوه واگذاری و معرفی واحدها توسط اداره کل امور زنان و خانواده استانداری و فرمانداریها انجام میشود. همچنین، دستگاههایی مانند پارک علم و فناوری، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، اداره تعاون، شهرداری و شرکتهای صنعتی برای برگزاری این بازارچه انجام خواهند شد.
باقری تصریح کرد: حضور فعال فرمانداریها در این طرح ضروری است تا بتوان پروژه را در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی کرد و فرصت ایجادشده به نفع مردم و کارآفرینان استان به نتیجه برسد.
بررسی نحوه حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان استان، برنامهریزی برای راهاندازی بازارچه دائمی محصولات در تهران، تعیین چارچوب انتخاب غرفهداران و مدیریت اجرایی بازارچه، ایجاد هماهنگی میان دستگاههای اجرایی، فرمانداریها و بخش خصوصی جزء اهداف این جلسه بود.
اولویت واگذاری غرفهها با بانوان کارآفرین و خانوادههای توانمند است؛ با این حال، تولیدکنندگان مرد نیز امکان حضور خواهند داشت. معرفی اولیه افراد از سوی فرمانداریها انجام شده و تأیید نهایی با دستگاههای تخصصی از جمله ادارهکل امور زنان و خانواده استانداری خواهد بود.
همچنین مقرر شد بانوان فعال در حوزه صنایعدستی و هنری در شهرستانها برای هماهنگی بیشتر به جلساتی در فرمانداریها دعوت شوند.
با هر غرفهدار، تفاهمنامهای منعقد خواهد شد تا جزئیات مربوط به این نمایشگاه اعلام شود. همچنین، اجارهبهای مغازهها رایگان است اما سایر خدمات نظیر نظافت، شارژ، و امور جاری بهعهده بخش خصوصی یا خود غرفهداران خواهد بود.
برای جذب مخاطب و معرفی بازارچه، تبلیغات گستردهای از طریق رسانههای ملی و استانی، صداوسیما، بنرهای شهری و همکاری شهرداری در نظر گرفته شده است.
هر فرمانداری موظف است نمایندهای بهعنوان رابط معرفی کند تا ارتباطات تسهیل شود. فرمانداران و معاونین آنها نیز نظارت مستقیم و مستمر بر روند اجرای طرح خواهند داشت.
از سوی دیگر، دستگاههایی همچون پارک علم و فناوری، ادارهکل میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، اداره تعاون، شرکتهای صنعتی و شهرداری تهران در فرایند اجرای طرح و پشتیبانی از بازارچه مشارکت خواهند داشت.
استقرار اولیه غرفهداران در هفته سوم مهر ماه خواهد و بازارچه حتی در صورت تکمیل ۵۰ درصد ظرفیت، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
بر اساس مصوبات جلسه، بخشی از خدمات بازارچه مانند نظافت و مدیریت امور جاری از طریق مشارکت فعال بخش خصوصی تأمین خواهد شد. این رویکرد با هدف پایداری و ارتقای کیفیت خدمات ارائه میشود. همچنین، جلسه آینده ستاد توسعه و پیشرفت بانوان استان، روز یکشنبه هفته آینده برگزار میشود و طی آن، جمعبندی نهایی انجام خواهد شد.