کد خبر : 131748 تاریخ : 1404/5/1 - 10:50
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان عنوان کرد بیش از ۹۵ درصد پروژه‌های نیمه‌تمام نوسازی مدارس در مرحله عقد قرارداد هستند مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد پروژه‌های نیمه‌تمام یا تخریبی در مرحله عقد قرارداد یا آغاز عملیات اجرایی هستند، گفت: بدون همراهی مردم، نهضت مدرسه‌سازی و ارتقاء کیفیت آموزشی به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش الوند، محمد شهلایی سیدحسنی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در نشست مشترک شورای معاونین آموزش و پرورش، با اشاره به چالش‌های اعتباری و عمرانی، اظهار کرد: مشارکت مردمی در تحقق پروژه مهر و نهضت توسعه عدالت آموزشی نقش حیاتی دارد.

شهلایی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد پروژه‌های نیمه‌تمام یا تخریبی در مرحله عقد قرارداد یا آغاز عملیات اجرایی هستند، به تخصیص ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: با وجود فشارهای مالی و نظارتی، موفق شدیم در هفته گذشته بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار جدید جذب کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های تأمین زمین برای ساخت مدارس، بیان کرد: از دهه ۸۰ به بعد، اعتبارات تملک زمین قطع شده و اکنون تنها راه، مولدسازی املاک آموزش و پرورش است.

این مقام مسئول با اشاره به فعال‌سازی پنج استخر ورزشی از مجموع هفت استخر استان، افزود: دو مورد باقی‌مانده نیز در حال تکمیل هستند، اما در حال حاضر اعتباری برای تجهیز و نگهداری آن‌ها وجود ندارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اشاره به طرح «مدرسه اولیا»، خاطرنشان کرد: با همکاری خوب انجمن اولیا و مربیان استان، نخستین مدرسه اولیا را به‌صورت پایلوت در روستای حسام‌آباد شهرستان فامنین در سامانه بساز مدرسه ثبت کردیم؛ این اقدام، نقطه آغاز مشارکت هدفمند خانواده‌ها در ساخت، تجهیز و بهسازی مدارس استان بود.

شهلایی تاکید کرد: از مدیران مناطق و شهرستان‌ها می‌خواهم که این طرح را جدی بگیرند و با انجمن‌های اولیا و مربیان برای جذب کمک‌ها و تبلیغ مدرسه در کانال‌های ارتباطی همکاری کنند.

وی با بیان اینکه هر میزان مشارکت در این سامانه، به‌عنوان امتیاز برای استان لحاظ خواهد شد، تصریح کرد: پیشنهاد دادیم که طرح خواهرخواندگی مدارس و مدارس حامی در شیوه‌نامه مدرسه اولیا گنجانده شود تا با حمایت وزارتخانه، این مدل مشارکت اجتماعی در سراسر کشور توسعه یابد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اشاره به اجرای طرح «شهید سراج» در راستای هوشمندسازی مدارس، عنوان کرد: این طرح با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی در مناطق محروم طراحی شده و بر اساس آن، مدارس داوطلب می‌توانند با مشارکت پنجاه درصدی در تأمین تجهیزات هوشمند، از حمایت نوسازی مدارس بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، پرده دیتا توسط مدرسه و پروژکتور توسط ما تأمین می‌شود.

شهلایی اضافه کرد: این طرح به‌صورت رسمی ابلاغ شده و من شخصاً با مدیران مناطق تماس گرفتم تا آمادگی خود را اعلام کنند. با این حال، متأسفانه برخی مناطق هنوز اقدامی نکرده‌اند و اگر مشارکت صورت نگیرد، این ظرفیت به استان‌های دیگر اختصاص خواهد یافت. از همه مدیران درخواست دارم که فرصت را از دست ندهند و برای بهره‌مندی از این طرح ملی، هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

وی با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم، خیرین و نهادهای اجتماعی در تحقق عدالت آموزشی، گفت: بدون همراهی مردم، نهضت مدرسه‌سازی و ارتقاء کیفیت آموزشی به نتیجه نخواهد رسید.